Housle společně s violou, violoncellem a kontrabasem patří do skupiny smyčcových hudebních nástrojů. Mají čtyři struny laděny v čistých kvintách g, d1, a1, e2.
Housle jsou základem každého symfonického i komorního orchestru, běžné jsou i smyčcové orchestry. Většina skladatelů jim věnovala důležitou část svého díla a mnozí z nich také na housle aktivně hráli. Jako sólový nástroj mají housle obrovské výrazové možnosti. Housle jsou důležité pro mnoho hudebních stylů jako folková hudba, cimbálová muzika, pop, v menší míře i rock a jazz; v současnosti dokonce i pro extrémnější styly jako např. black metal.
V Evropě se objevovaly smyčcové nástroje od dávnověku až do období pozdního středověku bez smyčce. O něm jsou první dochované zprávy z 10. století. Samotné housle v dnešní podobě vznikly v druhé polovině 16. století na území nacházejícím se jižně od Alp. Tehdy vyvinuli mistři houslaři dokonalý nástroj, na který se na rozdíl od většiny jiných hudebních nástrojů může hrát i několik staletí, aniž by se zhoršila jeho tónová kvalita. Zajímavé je, že housle si od svého vzniku víceméně svůj vzhled i tvar drží - a smyčec se přitom stále ještě vyvíjel. Poslední jeho vylepšení pochází z přelomu 18. a 19. století.
Naučí se pojmenovat části houslí a smyčce, zná názvy strun a notový zápis. Ovládá základní pohybové návyky, které potřebuje ke hře na nástroj, zároveň rozvine svojí muzikalitu, radost z muzicírování. Zahraje první jednoduché písně.
Po získání základních dovedností se naučí interpretovat obtížnější skladby klasického i moderního charakteru a najde si tak oblast, ve které se cítí nejlépe. Zvládá hru pizzicato a arco a dbá na tvorbu kvalitního tónu.
Rozvíjí svou hudební paměť a schopnost sebekontroly. Kromě samotného studia techniky hry získá také povědomí o tom, jak hudba funguje a dokáže lépe realizovat své hudební představy.
Naučí se vnímat náladu hudby a lépe jí tak porozumět.
Studium hry na housle je pro dítě také osobnostním přínosem na rovině racionální a emocionální. Posílí sebevědomí, trpělivost, pracovitost, kreativitu, schopnost nasazení i týmové práce. Ať už se naučí hudbu hrát nebo poslouchat, významně jej to obohatí o další životní rozměr.
Aktivně se zapojí do hudebního světa nejen ve škole, ale i na veřejnosti (reprezentace města na koncertních zájezdech a soutěžích). Zapojí se ke hře nejen sólově, ale i v různých komorních uskupeních.
hudební nástroj – je možné zapůjčit v ZUŠ
notový materiál – po domluvě s příslušným pedagogem
nadšení pro zvolený nástroj, trpělivost
hudební sluch a rytmické cítění